Dijital pazarlama sayesinde web sitenize ya da mobil uygulamanıza dilediğiniz sayıda ziyaretçiyi çekebiliyor, markanızı tanıtabiliyor ve ürün ya da hizmetlerinizin online satışını yapabiliyorsunuz. Geleneksel pazarlamaya kıyasla hem çok daha uygun fiyatlı olan hem de günümüzde artık geniş kitlelere ulaşmanızı sağlayan dijital pazarlamanın başka avantajları da bulunuyor. Bunlardan bir tanesi de hedef kitlesinin özelleştirilmesidir.
Ürün ya da hizmetinizin reklamını yaparken isteyeceğiniz bazı özellikler bulunur. Doğru, olabildiği kadar çok kişiye ulaşmak istersiniz fakat bu konularda nicelik her zaman niteliğin önünde değildir. Eriştiğiniz kitlenin potansiyel müşteriler olması, ürünlerinize ya da hizmetinize ilgi gösterebilecek, satın alacak ya da çevresine tavsiye edebilecek insanlar olmalarını tercih edersiniz.
Geleneksel pazarlamada da reklamları görecek olan kitlenin seçimi mümkündür fakat çok daha belirsiz ve geniş insan topluluklarına hitap edilebilir. Fakat bu genelde trafikte belli yollardan ilerleyen insanların görecekleri billboardlar ya da belirli saatteki bir televizyon programı izleyen insan toplulukları gibi karışık topluluklardır. Öte yandan dijital pazarlama özel olarak sizin markanızın sattığı ürün ya da hizmeti arayan ya da benzer ürünlere ihtiyaç duyan kişileri tek tek seçebilir. Böylece reklam için ayırdığınız bütçenin tam olarak karşılığını almış olursunuz ve reklamlarınızı gören insanların ürünlerinizi satın alma olasılığı çok daha yüksek olur. Dijital pazarlamada markanızın sattığı ürün ya da hizmetle ilgili insanlara özel olarak yönelik reklam vermenin pek çok farklı yolu bulunur. Remarketing bunlardan sadece bir tanesidir.
Remarketing Nedir?
Remarketing kısaca sitenize ya da mobil uygulamanıza daha önce uğramış olan insanlarla reklam yoluyla tekrar iletişime geçmenin bir yöntemidir. Yeniden pazarlama olarak da adlandırılır. Bir tür davranışsal pazarlama örneğidir. Bu pazarlama taktiğinin stratejisi reklamlarınızı daha önce markanızla ilgilenmiş insanların önüne düşürmek ve sitenize tekrar uğramalarını sağlamak, alım yapmaya yönlendirmek ya da marka bilinirliğinizi daha geniş bir alana yaymaktır.
Insan beyninde bilgilerin kalıcı olmasını sağlayan şey tekrarlardır. Zaten sitenizi ziyaret etmiş olan kimselerin karşısına çıkacak olan reklamlarınız dijital pazarda çok daha sağlam bir yer elde etmenize yardımcı olacaktır.
Cookie bazlı bir teknoloji ile çalışan remarketing kimi zaman retargeting ile karıştırılrı. Aslında benzer olan bu dijital pazarlama türleri arasındaki en önemli fark strateji şekilleridir. Retargeting, yani yeniden hedeflendirme cookie bazlı teknoloji sayesinde potansiyel müşterilerin önüne tekrar reklamları düşürme çabalarına verilen isimdir. Remarketing ise kullanıcılar hakkında bilgi toparlama, listeler oluşturma ve bunlara büyük çoğunlukla e-posta reklamları ile ulaşmaya denilir. Bunların her ikisi de alanlarında son derece başarılı pazarlama taktikleri olsa da birlikte kullanıldıklarında en doğru strateji olacaktır. Bu nedenle de literatürde iki isim de iki pazarlama türü için kullanılabilir.
Remarketing’in teknik olarak çalışma tarzı şu şekildedir: Belirli bir reklam ağına reklam kampanyası hazırladığınız zaman o ağ sizin web sitenizin ya da mobil uygulamanızın kodlarına eklenecek küçük bir parça kod verir. Buna pixel tag ismi verilir. Bu kod sayesinde web sitenize uğrayacak bütün kullanıcıların tarayıcılarına anonim bir çerez düşürülür, böylece kullanıcı tekrar pazarlama listenize eklenmiş olur. Aynı kullanıcı sizin reklam verdiğiniz ağın reklamlarını gösteren başka bir web sitesini ziyaret ettiği zaman ağ sağlayıcınız onların karşısına sizin reklamınızı çıkarır. Kampanyanız aktif olduğu süre boyunca bu devam edecektir.
Farklı reklam ağları ile birlikte çalışmanız ulaştığınız potansiyel müşterilerin sadece sayısını arttırmayacak çeşitliliğini de zenginleştirecektir. Bu yüzden de ne zaman yeni bir reklam ağı ile çalışmaya başlarsanız ilk yapmanız gereken pixel tag’lerini web sitenizin ya da mobil uygulamanızın koduna eklemek olmalıdır.
Remarketing’in Faydaları Nelerdir?
Remarketing web sitenize ya da mobil uygulamanıza uğrayan fakat o an içinde ürün satın almayan insanlara ulaşmak için idealdir. Online satışlar geleneksel ticarete göre çok daha fazla avantaja sahip olsa da müşteriye zaman kısıtlaması getirmemesi açısından dezavantajlı konumdadır. Geleneksel ticarette fiziksel bir dükkan içinde bulunan müşteri eğer ürünü istiyorsa tekrar evden çıkmak ve o dükkana gitmek gerekeceğinden hızlı bir şekilde karar vermek zorundadır ve çoğu zaman erteleme gerçekleşmez.
Öte yandan internet ortamı oldukça dikkat dağıtıcıdır. Ürün ya da hizmetinizle ilgilenen potansiyel müşteriler aynı anda onlarca web siteyi ziyaret ediyor olabilir, dijital araçları dışında başka işlerle ilgileniyor olabilir. Bu durumda müşterilerin akıllarında daha kalıcı olmak ve kendilerini hatırlatmak markalara düşen bir görevdir ve remarketing bunun için ideal strateji olacaktır.
Remarketing sayesinde ürününüze ilgi göstermiş fakat daha sonra almayı planlayan ya da unutmuş olabilecek müşterilere kendinizi hatırlatabilirsiniz. Çok fazla rekabetin olduğu bir alanda yer alıyorsanız diğer markaları ararken reklamlarınızı karşılarına çıkarabilirsiniz. Böylece hem marka olarak bilinirliğiniz artacak, ürün ya da hizmetinizden bahsedildiği zaman ilk akıllara gelen firma olacaksınız, hem de ürünlerinize ilgi gösteren kişileri alışverişe yönlendirmiş olacaksınız.
Remarketing Nasıl Yapılır?
Neredeyse her türlü ürün ya da hizmet sağlayıcı için remarketing yapılabilir. Bunun için sadece öncesinde yeterince bilgi edinmek, gerçekçi ve kesin hedefler koymak ve uzmanlarla birlikte doğru bir strateji hazırlamak gerekir. Karar verilecekler arasında hangi reklam ağlarının kullanılacağı, ne tür reklamlar verileceği ve reklamlardan ne beklendiği bulunur.
Önceden belirlediğiniz hedeflere göre remarketing yaparken reklamlarınızı özelleştirebilirsiniz. Bu özelleştirmeler içinde potansiyel müşterileri gruplandırmak da yer almaktadır. Örneğin web sitenizi ziyaret eden kullanıcılardan belirli ürünlere bakmış olanlara ayrı, ürünleri sepetlerine eklemiş fakat satın alma işlemini gerçekleştirmemişlere ayrı ve daha önce ürünlerinizden satın almış olanlara ayrı reklamlar sunmak isteyebilirsiniz.
Bunda sunduğunuz ürünün ya da hizmetin de ne olduğu büyük etki yaratacaktır. Sattığınız ürün sadece bir kere satın alınacak türden bir ürünse aynı ürünün reklamının zaten onu almış olan insanların karşısına çıkmasına gerek yoktur.
Diyelim ki cep telefonu satıyorsunuz. Normalde insanlar yeni bir cep telefonu satın aldıktan ancak birkaç yıl sonra yenisini almak için araştırmalara başlayacaktır. Bu durumda eski müşterileriniz cep telefonu için potansiyel müşteri değildir. Fakat -eğer satıyorsanız- cep telefonu için yardımcı ürünler, örneğin cep telefonu kılıfı, ekran koruyucu, kulaklık ve portatif şarj cihazı gibi ürünlerin reklamları için bu kitle ideal olacaktır. Remarketing kampanyalarındaki özelliştirmelerin faydalarını en çok bu gibi durumlarda göreceksiniz.
Remarketing kampanyalarınızda hedef kitlelerinizi küçük parçalara ayırarak çok sayıda reklam verirseniz başarı elde etmeniz daha olasıdır. Dijital pazarlamanın her alanında olduğu gibi hızlı ve anlık sonuçlar beklememeli ilk birkaç kampanyanızı deneme olarak görmelisiniz. Testlerinizin sonuçlarını kıyaslayarak sonraki denemelerinizde bütçenizi hangi kitlelere ayırmanız gerektiğini açıkça görebileceksiniz.
Remarketing sayesinde çok daha geniş kitlelere ve sizin sattığınız ürün ya da hizmet ile ilgilenen potansiyel müşterilere ulaşabilir, bunu çok daha düşük bütçelerle elde edebilirsiniz. Farklı reklam türleri kullanarak kitlenizi zenginleştirebilirsiniz. Standart remarketing’in yanı sıra dinamik pazarlama, arama motoru reklamları ve video reklamları kullanabilirsiniz. Bu şekilde marka bilinirliğiniz çok daha güçlü olacak ve yavaş yavaş satışlarınızda bir artış gözlemleyebileceksiniz.